Internetstrategie

Er is de laatste tijd nogal wat veranderd in de manier hoe Google te werk gaat. Het heeft geen zin meer om te gaan wachten of Google je in de zoekresultaten opneemt. Bedrijven moeten nu zelf een actieve internetmarketingstrategie opzetten. Seashore Media helpt u daar vanzelfsprekend bij. Maar laten we eerst even kijken wat er aan de hand is:

Ontwikkeling naar individuele zoekresultaten

1. Google is al lang niet meer de zoekmachine waar iedereen dezelfde kans had om in de zoekresultaten te worden opgenomen. Google is big business, en in omvang vergelijkbaar met Microsoft, Apple en Facebook. Alles wat Google doet, gaat erom om zoveel mogelijk geld te verdienen aan de individuele positionering van zoekresultaten. De weergave van zoekresultaten kan per regio verschillen. Wat ik in Katwijk zie, kan heel wat anders zijn als wat een ander in Haarlem ziet. En als de cookies in je browser aan staan, via je IP-adres of als je via een Google-account bent ingelogd (b.v. als je je Gmail checkt en niet uitlogt), kan Google zoekresultaten afstemmen op je zoekgedrag via Google. Want dat is wat Google uiteindelijk wil: iedere gebruiker krijgt op zijn profiel afgestemde zoekresultaten te zien, en dan bij voorkeur in combinatie met betaalde links.

Niet meer alleen op Google vertrouwen

2. Google heeft zeer onlangs haar systeem zo aangepast dat vrijwel de helft van de kleinere bedrijven ofwel helemaal uit de zoekresultaten zijn verdwenen, of naar onderen zijn weggezakt. Google geeft nu de voorkeur aan websites die druk worden bezocht, en dat zijn in de regel de websites van grotere bedrijven. Dat betekent dat we niet meer alleen op Google moeten vertrouwen.

Sociale media

3. Dat betekent dat je als bedrijf nu een actief internetmarketingplan op moet stellen om de traffic naar je websites te stimuleren. Dat betekent dat je aanwezig moet zijn via sociale media zoals Hyves, Facebook, Twitter en Blogger – niet alleen omdat dit modeverschijnselen zijn, maar omdat dit de nieuwe platformen zijn waarop mensen kijken, en omdat hoe meer je naam op verschillende plaatsen op internet voorkomt, hoe groter de kans is dat je door Google wordt genoemd. Want hoe meer er van verschillende plaatsen naar de website wordt gelinkt, hoe belangrijker je in de ogen van Google bent.

Adwords

4. Denk aan Adwords, het is naïef om te denken dat Google een website van een bedrijf die geen geld aan Adwords uitgeeft de voorkeur krijgt boven een website die dat wel doet.

Inhoud

5. Verder moeten we heel goed kijken naar de inhoud van de webpagina. Google kijkt dus niet meer naar de trefwoorden, maar wel wat er daadwerkelijk op een webpagina wordt gezegd.

Bezoek: aanzienlijk

Een website kan veel bezoek genereren, maar als er niets op een website om de bezoekers vast te houden, of te stimuleren om iets te doen, zal je van het bezoek niet veel merken. Het is daarom belangrijk om op z’n minst met internet aanbiedingen op de site te plaatsen.

Kortom, afwachten totdat Google je vindt, of zelfs aleen maar al je hoop op deze zoekmachine te vestigen, is verleden tijd. Nu komt het er op aan om actief met internet aan de weg te timmeren. Bel Seashore Media – wij helpen u!