Google vraagt inhoud

Het is nu tijd om de inhoud van uw website actueel te maken. Waarom zult u vragen. Het antwoord is simpel: Google. Want met metatags en andere trucs komen we er al lang niet meer. Google kijkt nu of de inhoud van een website een meerwaarde biedt. Dus moeten we ervoor zorgen dat uw website die meerwaarde heeft.

Jarenlang hebben we vertrouwd op trefwoorden in de metatags in de broncode van webpagina’s om door Google gevonden te worden. Daarna moesten we ervoor zorgen dat die keywords ook in de tekst van de website terugkwamen. Inmiddels kijkt Google al lang niet meer naar metatags – hoewel we die er natuurlijk nog steeds inzetten, want niets is wispelturiger dan Google.

Het idee dat Google een dienst is waar we allemaal heel democratisch en eerlijk dezelfde kansen krijgen kun je inmiddels naar het rijk der fabelen verwijzen. Google kun je in één adem noemen met ondernemingen als Microsoft, Apple en Facebook. Google is Big Business. Google wil zoekresultaten steeds meer individualiseren. Google bepaalt welke zoekresultaten iemand te zien krijgt. Dat is ook regionaal bepaald. Wie in Katwijk woont kan met dezelfde zoekopdracht andere resultaten zien als iemand die in Hillegom woont. En het is een illusie om te denken dat een website waar Google niets aan verdient, net zoveel kans maakt om in zoekresultaten getoond te worden als websites waarvoor via Adwords reclame wordt gemaakt.

En dan introduceert Google het project Panda. Dat houdt globaal in dat Google, zoals men zelf zegt, ‘handmatig’ websites tegen het licht houdt om te kijken of de inhoud een meerwaarde biedt. Als Google dat vindt, heb je meer kans om bij zoekresultaten naar voren te komen, dan wanneer Google je te licht heeft bevonden. In de praktijk zal een aanzienlijk deel van de websites gewoon niet meer genoemd worden. Hou rekening met ongeveer tien procent. Maar er zijn alarmerende berichten van onafhankelijke deskundigen die vrezen dat wel bijna de helft van de sites wordt getroffen. Ofwel door in de ranking van de zoekresulaten diep naar beneden te duikelen, of door zelfs helemaal te verdwijnen.

Google adviseert dat webdevelopers niet krampachtig allerlei trucs moeten uithalen om een website in de zoekresultaten goed voor de dag te laten komen – dat werkt niet meer. Google adviseert wel om goed naar de inhoud te kijken. Dus is het nu meer dan ooit zaak om de website te evalueren en van actuele informatie te voorzien.

Ook kunnen we niet genoeg benadrukken dat je vandaag de dag niet meer alleen op je website moet vertrouwen. Hoe meer je op diverse manieren op het internet met je bedrijf of organisatie actief bent, des te beter je wordt gevonden. Dus: begin een blog, ga op Facebook en gebruik Twitter. Seashore Media heeft alle kennis in huis om u hierbij te begeleiden. Bel daarom nu 0714076002 of mail office@seashore.nl.

Vorig artikel
Volgend artikel