Veel bedrijven, organisaties en particulieren gebruiken Google Analytics om het bezoek aan de website te meten. Daar kun je echter wel een aantal kanttekeningen bij plaatsen. Ook bij mij zijn er de afgelopen tijd wat twijfels gerezen over de accuratesse van Google Analytics. Dat sterkt mij in de overtuiging dat gedegen analyse van logbestanden een betere methode is om inzicht te krijgen in het bezoek aan de website. Zeker als je die gegevens wilt gebruiken voor marketingdoeleinden.
Mijn twijfels begonnen nadat ik de statistieken die Blogger aanbiedt op mijn persoonlijke blog grassharp.blogspot.com vergeleek met de gegevens die Google Analytics voor diezelfde blog laat zien. Blogger is het portal van Google waarop blogs met de naam blogspot.com worden aangeboden, zoals seashoremedia.blogspot.com.
In hoeverre Blogger gebruik maakt van het systeem van Google Analytics is mij niet duidelijk, maar aangezien beide van Google zijn, mag je toch zeker enig gezamenlijk gebruik verwachten. Over het algemeen kun je zeggen dat Blogger meer bezoekers registreert dan Google Analytics. Een kritische geest kan dan zeggen dat Blogger te optimistisch meet, maar daar geloof ik niet zo een, twee, drie in. Want: als je weet dat iemand uit Canada een bepaalde pagina op het blog heeft bezocht, omdat hij daar een commentaar heeft achtergelaten, mag je toch van Google Analytics verwachten dat dit wordt geregistreerd. Maar nee, geen bezoek uit Canada volgens Google Analytics. Sterker nog, als iemand een commentaar plaatst op een pagina, is dat het bewijs dat er toch echt minimaal éénmaal op die pagina is gekeken. Maar ook die logica werkt niet altijd. Het komt voor dat Google Analytics in dat geval helemaal geen bezoek registreert aan de betreffende blogpagina. Dat geeft toch allemaal wel een beetje te denken.
Gebruikers van Blogger kunnen daarom beter vertrouwen op de statistieken van Blogger zelf. Daarbij laten de statistieken van Blogger bezoek in real time zien – elk bezoek wordt onmiddellijk vastgelegd. Daar moet je bij Google Analytics minimaal een dag op wachten. Daar staat tegenover dat Google Analytics er natuurlijk wel mooi en overzichtelijk uitziet. En voor huis-, tuin- en keukengebruik is er niets mis met Google Analytics, zolang je maar beseft dat het allemaal niet echt accuraat is. Voor gewone websites zijn de statistieken van Blogger natuurlijk geen optie, omdat die alleen maar op Blogger zelf werken. Maar er is wel een alternatief: logfile analyse. Dat geeft de meest betrouwbare resultaten. Logfiles registeren alle bezoek aan een site, ongeacht welke pagina of welk bestand – en dus niet alleen de pagina waar de Google code op is aangebracht. Bij logfile-analyse worden de logbestanden geanalyseerd met daarvoor gespecialiseerde en vaak behoorlijk prijzige software. Die laten ook zien vanaf welke IP-adressen uit site wordt bezocht. Nu is niet elk IP-adres vrij te traceren, maar soms laat het toch zien welk bedrijf interesse heeft in je site. Logfiles kunnen in principe dagelijks worden geanalyseerd, maar dat is een beetje een omslachtige en daardoor kostbare methode. In de meeste gevallen worden logfiles daarom maandelijks bekeken, maar wekelijks kan ook. Logfiles zien veel. Google Analytics maakt geen gebruik van logbestanden, maar van javascript. Bezoekers die javascript of cookies hebben uitgevinkt, en dat zijn er meer dan u denkt, zullen door Google Analytics nooit worden gezien.
Interesse voor logfile-analyse? Of toch maar voor Google Analytics? Neem dan contact met ons op.