Ook bij online bestellingen moet je rekening houden met de rechten van de consument. De belangrijkste regel waar je je aan moet houden is dat de klant een wettelijke bedenktijd heeft van 14 dagen. En dat is zonder opgaaf van redenen!
Natuurlijk zijn er verschillende uitzonderingen (bijvoorbeeld als het gaat om maatwerk, vrijetijdsbesteding of financiële dienstverlening), maar voor ‘normale’ online bestellingen moet je als ondernemer de klant binnen 14 dagen de aankoop kunnen laten retourneren – en het aankoopbedrag terugstorten. Het is verplicht om een daar een zogeheten ‘modelformulier herroeping’ op de site aan te bieden – hoewel de klant ook zelf een e-mail of een brief mag sturen.
Duidelijk uitleggen
De eigenschappen van het product, garantievoorwaarden en klachtenregeling moeten eenvoudig vindbaar zijn op de webshop. Ook moet het voor de klant duidelijk zijn, waar de onderneming is gevestigd. Dat betekent dat niet alleen een telefoonnummer, e-mailadres of postadres op de webshop moet worden vermeld, maar ook een fysiek bezoekadres.
Waar je als ondernemer die online producten aanbiedt ook op moet letten, is dat het bestel- en betalingsproces duidelijk moet worden uitgelegd en dat de consument de mogelijkheid heeft om in dat proces correcties door te voeren. Gaat de klant uiteindelijk met alles akkoord, dan moet je als ondernemer er op wijzen dat de consument vervolgens een betalingsverplichting heeft. Voor het betalen met debit- of creditcards mogen sinds februari 2019 geen extra kosten worden berekend.