Facebook, weet u nog? En dan bedoel ik het oude Facebook, waar de meesten van ons – meer dan 10 miljoen gebruikers in ons land – vrolijk onze wederwaardigheden, al dan niet vergezeld met foto’s, met elkaar gingen delen? En ook het bedrijfsleven kreeg Facebook in de gaten, en het ene na het andere bedrijfsprofiel werd in het leven geroepen.
Maar inmiddels is het 2025, en we kijken nu toch wel anders tegen Facebook aan. Wij, de gebruikers, zijn het verdienmodel geworden voor Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee. We zitten vrijwillig op deze social media platforms, en we zijn akkoord gegaan met de gebruikersovereenkomst. Dus nemen we al die advertenties op de koop toe. Die je overigens kunt besparen door bij Facebook een betaald account te nemen. Is er iemand die een Facebookgebruiker kent die dat heeft gedaan?
Velen van ons keken al met een knoop in de maag hoe de aanvankelijk liberale Mark Zuckerberg nu bij Donald Trump in een goed blaadje wil staan. Maar waar het ‘m vooral wringt is, dat Facebook complottheorieën niets in de weg legt en advertenties met dubieuze content vrolijk plaatst. Zo lijkt het platform een walhalla voor dropshippers, waarvan er nogal wat zijn die de boel flessen. Nu kun je je natuurlijk moeilijk verwachten dat elke advertentie wordt gecheckt op waarheid – dat doen uitgevers van kranten en tijdschriften ook niet. Maar toch. Het probleem is alleen dat er voor Facebook nog steeds geen duidelijk alternatief is, zoals Bluesky dat wel is voor X/Twitter en DuckDuckGo voor Google.
Maar nu is er nog iets aan de hand. Meta wil de AI-boot niet missen, en zet daar zijn kaarten op in. Maar AI-content komt niet uit de lucht vallen. En dan komt het goed uit dat het platform wereldwijd meer dan 2 miljard gebruikers heeft. Dus besloten de bazen in Menlo Park, Californië, om hun systemen met AI te gaan trainen en voeden met de openbare content van de gebruikers. In hoeverre dat allemaal mag volgens de privacyregels die in de EU gelden, valt allemaal nog te bezien. Daar zullen juristen hun hoofd over gaan breken. In elk geval beroept Meta zich op het ‘gerechtvaardige belang’ om dit te doen. In de EU kon je tot 27 mei daar bij Meta via Facebook een bezwaar tegen indienen, en als je dat deed kreeg je keurig antwoord dat je wens werd gerespecteerd. Maar hoeveel mensen hebben dat gedaan? De kans bestaat dus, dat ook de openbare berichten van je bedrijfspagina gebruikt kunnen worden voor de AI-mogelijkheden die Meta in petto heeft. Laten we een misschien wat vergezochte mogelijkheid opperen: de foto’s van je bedrijfspagina zouden in aangepaste vorm door iedereen gebruikt kunnen worden. Ook door de concurrentie. Of door kwaadwillenden. Wil je dat? Daarom is het wellicht een goede suggestie om tegen het licht te houden wat je op Facebook en Instagram hebt geplaatst en waarvan je absoluut niet wil dat het gebruikt kan gaan worden. ‘Delete’ is dan het enige wat je nu kunt doen.