Is je website wel van jou?

Dat is een rare vraag. Natuurlijk is die van jou. Maar zoals de lezer al uit deze intro begrijpt, is niet alles altijd zoals het lijkt. Soms verdwijnen zelfs complete sites. Zo zie je ‘m, zo zie je ‘m niet. Lees en huiver.

Om de een of andere reden merkten we het afgelopen jaar vaker vreemde zaken rond websites dan we gewend waren. Een van de meest voorkomende problemen is dat een domeinnaam bij SIDN of een buitenlandse registratie-instantie op naam van een ander is geregistreerd. Wat is er in de meeste gevallen aan de hand? Een bedrijf heeft aan een webdesigner gevraagd om een bepaalde domeinnaam te vast te leggen. Die webdesiger is zelf geen deelnemer aan de SIDN en laat op zijn beurt weer een ander bedrijf de registratie regelen. En dat bedrijf noteert dan de webdesigner als houder. In de meeste gevallen hoeft er dan bijvoorbeeld bij een verhuizing naar een andere hoster nog niets fout te gaan, zolang de webdesigner en het bedrijf dat de domeinnaam heeft geregistreerd meewerken om de verhuiscode te verstrekken (‘token’ bij SIDN, ‘auth code’ bij bijvoorbeeld .com domeinen). Dan kan ook de domeinnaam ook op de juiste naam worden gezet. Maar omslachtig is het wel natuurlijk.
Maar stel, het bedrijf op wiens naam je domeinnaam is geregistreerd, gaat failliet. Dan zijn de rapen gaar, je bent je domein, je website en je e-mail kwijt. Of de freelance webdesigner lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen en dan komt er van een verhuizing ook niets meer terecht. Ook de noodzakelijke overdracht van het domein op jouw naam kan dan niet worden doorgezet. Als het om buitenlandse domeinnamen gaat, is het al helemaal een hopeloze zaak. Dan kun je naar je domein fluiten. Eerste advies in dit relaas: sta erop dat een domein op je eigen bedrijfsnaam en met je eigen e-mailadres wordt vastgelegd!

Een ander frustrerend probleem. De website is toe aan een update, maar de webbouwer is met de noorderzon vertrokken, zonder achterlating van de inloggegevens van het content management systeem (CMS). Geen mens die nog bij de website kan. Vergezocht? Het komt vaker voor dan je denkt. Dus advies nummer 2: vraag altijd om de inloggegevens van het CMS en eventueel FTP, en bewaar die goed.

Maar het kan allemaal nog erger. Op een goede dag wil je je e-mail binnenhalen, maar er gebeurt niets. De website toont alleen een blanco scherm, of kan niet worden gevonden. De server is gecrasht of de hoster failliet, en data zijn foetsie. Als de server alleen is gecrasht mag je hopen dat de hoster een back-up kan terugzetten. Een goede hoster kan dat. Maar dat kan anders zijn als er is gekozen voor een obscure hoster die voor een appel en ei serverruimte aanbiedt, en dan laat weten dat je zelf voor back-ups moest zorgen. Als die er helemaal niet zijn, of wanneer in het geval van faillissement de server onbereikbaar blijft, dan zit er niets anders op dan de website helemaal opnieuw te maken. Daarom hierbij advies 3: vraag altijd om goede back-ups, en bewaar die op een andere server dan waar je website op draait.

Nu is dit natuurlijk wel een beetje een zwartgallig verhaal. In de meeste gevallen is er niets aan de hand. Maar toch, het gebeurt. En soms om de meest onvoorziene redenen. Zo kennen wij het verhaal van een bedrijf waarin vader en zoon samenwerkten. Zoonlief regelde alles wat met internet had te maken. Maar op een kwade dag kregen vader en zoon een stevige ruzie, en zoon stapt op. Vader kan vervolgens geen inloggegevens vinden in de administratie van zijn zoon. Pas na maanden komen die boven water, maar toen hadden er al een half jaar onjuiste prijzen op de webshop gestaan. Moraal van het verhaal: werk samen met betrouwbare webdesigners en hosters, en zorg ervoor dat je altijd over inloggegevens beschikt. Dat kan veel ergernis en geld besparen.