Opel Astra en websites, er is een overeenkomst

Een Opel Astra is helemaal zo gek nog niet

Lang geleden, toen de auto-industrie nog in de kinderschoenen stond, kochten de rijke automobilisten vaak een chassis met motor, en lieten daar naar eigen smaak een carrosserie op bouwen. Het straatbeeld liet de meest uiteenlopende voertuigen zien. Maar gaandeweg namen de vraag en de eisen toe en werden productie en de auto’s zelf gestandaardiseerd om de kosten te drukken. Als je nu een auto koopt, mag je de kleur en de uitvoering kiezen en als het budget het toelaat, nog wat extra’s toevoegen.

Nu zul je je afvragen waarom ik een internetcolumn begin met een verhaal over auto’s. Er is een beetje een overeenkomst met de ontwikkeling van websites. Vanaf het moment dat er eind jaren negentig van de vorige eeuw slimme websitesoftware op de markt kwam, was er wat design betreft niet veel dat er niet mogelijk was. En tja, wat functionaliteiten betreft had je in de regel niet meer dan een responsformulier.

Maar ook hier kwam verandering in. Er kwamen meer interactieve mogelijkheden, de wensen van de opdrachtgever namen toe, webshops dienden zich aan. En iedereen wilde een site die hij of zij zelf kon bijhouden met een content management systeem. Maar meer eisen betekende ook een beperking van de individuele visuele mogelijkheden. Want al die wensen moeten wel in een systeem worden geïntegreerd, zonder dat een site of shop bij de minste wijziging al in de soep loopt. Ook hier bracht standaardisatie uitkomst. Individuele wensen moeten nu zoveel mogelijk binnen het beschikbare systeem worden gerealiseerd.

Het is ook nu nog mogelijk om bij fabrikanten als Rolls Royce, Bentley en Ferrari op verzoek een speciaal ontworpen carrosserie te laten maken. Reken er alleen op dat je een paar miljoen opzij moet leggen om je droom te verwezenlijken. En ook nu kun je nog een exact op wens gemaakte website of webshop laten maken. Een van onze relaties had daarvoor zelf een paar offertes aangevraagd, en ligt nog aan de beademing toen de voordeligste offerte een slordige 30 duizend euro bedroeg. Vragen als ‘ik wil net zo’n site als Marktplaats, Youtube of Bol.com’ zijn voor het merendeel van de mkb-ondernemers daarom niet reëel. Om nog maar te zwijgen van de batterij ict’ers die dagelijks zulke sites in de gaten moet houden.

Kortom, voor de meesten van ons staat er gewoon een mooie glanzende auto in de showroom van onze lokale dealer te wachten. Niks fout aan een Opel Astra toch? En dat geldt ook voor websites en webshops die volgens standaardstructuren worden gebouwd. Daar is helemaal niks mis mee. Want ook zulke sites bieden heel veel functionaliteiten en kunnen bovendien visueel heel goed aan je wensen worden aangepast. De lokale webontwikkelaars kunnen je daar uitstekend bij helpen.

Martin van Duijn | seashore.nl

Foto: FreeImages.com/Carl Dwyer

Vorig artikel
Volgend artikel